Hoe ziet de dag er uit? 

09.00 uur     Aankomst en registratie 
09.35 uur     Naar de lokalen 
09.45 uur     Start lesronde 1 
11.00 uur     Pauze 
11.20 uur     Start lesronde 2 
12.35 uur     Lunch 
13.20 uur     Start lesronde 3 
14.35 uur     Pauze 
15.00 uur     Start lesronde 4 
16.15 uur     Einde programma 

Programma; welke 4 lessen kies jij?

Hieronder tref je de 6 keuzelessen; kies er 4 uit en geef die keuze bij inschrijving aan. Op de dag zelf krijg je bij registratie een naambadge waarop je persoonlijke dagindeling staat vermeld. 

Rare plekjes en vlekjes

Het doel van deze les is om je zowel in het werkleven maar ook in het dagelijkse leven comfortabeler te laten voelen wat betreft de meest voorkomende huidplekjes en mogelijke behandelingen hierbij. Je zult de basis van de huid leren (anatomie en functies), de meest voorkomende vlekjes en plekjes en behandelingen hiervan (o.a. corticosteroïdzalven – de bekende ‘hormoonzalven’). Er zal zeker ook aandacht besteed worden aan de risico’s van zonblootstelling, zonneschade en huidkanker. Tevens het gebruik van zonnebrand hierbij met de verschillende beschermingsfactoren.

Al met al wordt het veel plaatjes kijken en er samen voor zorgen dat jullie met een rugzak vol praktische tips weer naar het werk kunnen.  

Fabiënne Koekelkoren, AIOS Dermatologie bij Erasmus MC

TRIAGE! Zó vraag je uit in deze gevallen

Het is een drukke ochtend in de huisartsenpraktijk en de telefoon begint te rinkelen. Als doktersassistent neem jij de oproep aan en aan de andere kant van de lijn klinkt een bezorgde stem. Het is een patiënt die zich onwel voelt en verschillende symptomen beschrijft. Je luistert naar de klachten en je beseft dat je snel moet handelen. Dit is een moment waarop jouw triagevaardigheden van cruciaal belang zijn. Je stelt gerichte vragen om de ernst van de situatie te beoordelen en beslist of de patiënt onmiddellijk medische hulp nodig heeft of dat een afspraak op korte termijn volstaat. Het is een uitdaging die vraagt om snelle besluitvorming en nauwkeurige beoordeling - een typisch scenario waarbij triagevaardigheden van onschatbare waarde zijn voor het welzijn van de patiënt.

Ontdek de kunst van triage in onze les "TRIAGE! Zó vraag je uit in deze gevallen". Leer hoe je snel en effectief de urgentie van medische situaties kunt beoordelen door gestructureerd uit te vragen. Met boeiende casusbesprekingen en praktische oefeningen ontwikkel je communicatieve vaardigheden die essentieel zijn voor elke zorgprofessional.

Signalering Kindermishandeling

Plotseling komt een jong meisje de praktijk binnen, vergezeld door haar ouder. Terwijl je hen begroet, valt je oog op de kleine, maar opvallende blauwe plekken op de armen van de het meisje. Je merkt ook op dat ze zich terugtrekt wanneer haar ouder haar aanraakt en dat haar gedrag terughoudend lijkt. Hoewel de ouder beweert dat het meisje gewoon 'levendig' is en dat de blauwe plekken van een valpartij op school komen, voel je een knagend gevoel van bezorgdheid. 

In deze sessie zullen we het hebben over letsel bij kinderen. Kinderen zijn stuntpiloten en hebben vaker letsel, maar bij welk letsel moet je nu extra alert zijn? Wat is wel pluis en wat is niet pluis? Tijdens deze les ontvang je handvatten om tekenen van kindermiskandeling te herkennen en te reageren op een manier die de veiligheid en het welzijn van het kind bevordert.

Het meekijkconsult is in opmars; minder verwijzingen naar de 2e lijn

Ontdek het meekijkconsult - een innovatieve benadering die de manier waarop huisartsen werken verandert. Leer hoe dit concept niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar ook de kwaliteit van zorg voor jouw patiënten verbetert. Ontdek hoe jij als doktersassistent een sleutelrol kan spelen in het implementeren van deze nieuwe aanpak. Klaar om te verkennen? Ontdek de mogelijkheden voor jouw praktijk!

Kleine trauma's in de huisartsenpraktijk; hoe pak je dit aan?

Tand afgebroken, botbreuk, kleine wond, schouder uit de kom, enkel verzwikt of gebroken?

Het is vrijdag middag 5 voor 5 en een patiënt belt dat hij net is gevallen en zijn enkel heeft bezeerd. Hij wil met spoed nu gezien worden. Wat vraag je, wat doe je? Is er een spoedconsult nodig of kan je adviezen geven en patiënt morgen een afspraak geven? Op hetzelfde moment belt een moeder van een meisje van 5, haar tand is afgebroken; hoe zat het ook alweer? Bewaren in melk? Terugplaatsen? Of in een bekertje water? Graag neem ik jullie deze middag mee in de dagelijkse ongelukken waarin jullie als doktersassistente een cruciale rol spelen. 

Overgewicht en obesitas: complexer dan je denkt

Overgewicht en obesitas: complexer dan je denkt. Want hoe komt het dat iemand te zwaar wordt? Is het altijd door een 'verkeerde' leefstijl of bestaan er ook andere (verborgen) dikmakers? En waarom is het zo moeilijk om het verloren gewicht te behouden? Welke oplossingen zijn er eigenlijk voorhanden? Leefstijlinterventie, anti-obesitas medicatie of maagverkleining? Dit alles en meer bespreek is samen met jullie tijdens 'Terug naar de schoolbanken' op zaterdag 22 juni a.s.