Hoe ziet de dag er uit? 

09.00 uur     Aankomst en registratie 
09.35 uur     Naar de lokalen 
09.45 uur     Start lesronde 1 
11.00 uur     Pauze 
11.20 uur     Start lesronde 2 
12.35 uur     Lunch 
13.20 uur     Start lesronde 3 
14.35 uur     Pauze 
15.00 uur     Start lesronde 4 
16.15 uur     Einde programma 

Programma; welke 4 lessen kies jij?

Hieronder tref je de 6 keuzelessen; kies er 4 uit en geef die keuze bij inschrijving aan. Op de dag zelf krijg je bij registratie een naambadge waarop je persoonlijke dagindeling staat vermeld. 

Even bijpraten over ooraandoeningen

Tijd voor een lesje over ooraandoeningen. Eerst maar even de anatomie. Hoe zit het ook al weer? We beginnen met het buitenoor (oorschelp en gehoorgang), het middenoor (trommelvlies en gehoorbeentjes: hamer en aambeeld) en het binnenoor (slakkenhuis en gehoorzenuw). Al die organen kunnen klachten veroorzaken. Soms hele nare klachten. We bespreken kort en krachtig de oorzaken, diagnostiek en behandelingen van oorpijn, (midden)oorontstekingen, oorsmeerophopingen, tinnitus, gehoorverlies en doofheid.

Vreemde behandelingen en alternatieve geneeswijzen

Acupunctuur, homeopathie, allopathie, antroposofische geneeswijze, astrotherapie, Bachbloesemtherapie enz. Je komt in jullie praktijk vast wel patiënten tegen die voorkeur hebben voor alternatieve geneeswijzen. Wij hebben de Vereniging tegen de Kwakzalverij gevraagd om op 9 december a.s. iets te komen vertellen over de meest voorkomende alternatieve behandelwijzen. Wat beloven ze en wat is er waar van hun gezondheidsclaims? En waarom kiezen patiënten er voor? Baat het niet dan schaadt het niet! Of schaadt het toch wel? 

‘Even afwachten, een kijkje in het hoofd van de huisarts’

Wat doet de huisarts eigenlijk bij afwachten? Is afwachten ‘niks’ doen? Het lijkt zo’n gemakkelijk advies en kost niks. Maar… hoor je ook wel eens de wat ontevreden geluiden van patiënten? Tja, de huisarts deed niks, ik moest maar afwachten.
Wat doet de huisarts eigenlijk als hij voorstelt om nog maar even af te wachten? Het antwoord krijg je op zaterdag 9 december tijdens de kersteditie van Terug naar de schoolbanken.

Obesitas bij kinderen 

Overgewicht en obesitas zijn een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, maar hoe kunnen wij dat tij keren? Preventie, educatie en vroege signalering spelen een belangrijke rol hierin. Motiverende en oplossingsgerichte gesprekken ten behoeve van kind en gezin, met bewaking voor de algehele gezondheid van het kind in samenwerking met een multidisciplinair team is een succesvolle methode. Bij deze les hoor je er alles over.

Het belang van secundaire preventie bij hart en vaatziekten 

Secundaire preventie richt zich op het voorkomen van verdere complicaties bij patiënten die al hart- en vaatziekten hebben. Het doel is om de progressie van de ziekte te verminderen en de gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren. In deze les staan we stil bij het belang van de juiste patiëntinformatie, bespreken we behandelopties en nut en noodzaak van therapietrouw en leefstijlverandering. Advies aan de doktersassistente: moedig de patiënt aan om meer te bewegen, leg de voordelen van gezonde voeding uit en zorg voor rookstopbegeleiding en gewichtscontrole.

Maak kennis met het werk van de POH-GGZ; hoezo alleen patiënten met milde psychiatrie?

Er werken in de huisartsenzorg zo’n 3.500 praktijkondersteuners Geestelijke Gezondheidszorg. Het idee was dat de POH-GGZ zich vooral zou richten op hulp aan de patiënten met milde psychische klachten, zoals angst, depressie, stress en sommige persoonlijkheidsproblemen. Maar door de enorme toestroom van patiënten met psychische klachten is dat beeld veranderd en ziet de POH-GGZ ook patiënten met ernstige psychiatrische symptomen op het spreekuur, zoals verslaving, eetstoornissen, paniekstoornissen en zelfs patiënten met suïcide gedachten. In deze les vertelt een POH-GGZ over haar werk en ervaringen.