Hoe ziet de dag er uit? 

09.00 uur     Aankomst en registratie 
09.35 uur     Naar de lokalen 
09.45 uur     Start lesronde 1 
11.00 uur     Pauze 
11.20 uur     Start lesronde 2 
12.35 uur     Lunch 
13.20 uur     Start lesronde 3 
14.35 uur     Pauze 
15.00 uur     Start lesronde 4 
16.15 uur     Einde programma 

Programma; welke 4 lessen kies jij?

Hieronder tref je de 6 keuzelessen; kies er 4 uit en geef die keuze bij inschrijving aan. Op de dag zelf krijg je bij registratie een naambadge waarop je persoonlijke dagindeling staat vermeld. 

Artsen slaan alarm over vapen

Artsen luiden de noodklok over de risico's van vapen onder jongeren. "We willen dat ouders op de hoogte zijn van de verontrustende feiten over vapen", stellen de artsen. Een alarmerend aantal jongeren, namelijk 1 op de 5, heeft het afgelopen jaar een e-sigaret gebruikt. Zelfs basisschoolleerlingen beginnen eraan. Ondertussen blijven veel ouders onwetend over de schadelijke en verslavende aard van vapen.

Na deze les... heb jij een overzicht van de gezondheidsrisico's van vapen en kun je patiënten informeren over de schadelijke en verslavende aard van e-sigaretten.

De verborgen impact van chronische darmziekten: Crohn, Colitis en ons westerse eetpatroon

Het aantal patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa groeit. Aan de buitenkant zie je hier niets van, maar deze darmontstekingsziektes hebben een enorme impact op het leven van de patiënt. Hoe ontwikkelen deze chronische darmaandoeningen zich? Waar hebben patiënten last van en wat valt er tegen te doen? Onze westerse leefstijl en vooral ons eetpatroon zorgen ervoor dat het aantal patiënten elk jaar groeit. We bespreken ook de richtlijn IBD (Inflammatory Bowel Disease) bij volwassenen en laten het verschil zien met het Prikkelbare Darm Syndroom.

Na deze les... kun je de ontwikkeling en symptomen van chronische darmziekten zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa uitleggen, en patiënten adviseren over de omgang met deze ziektes.

Het is lastig praten met een hypochonder

Je hebt het misschien zelfs wel eens ervaren, bijvoorbeeld tijdens je opleiding of tijdens je stage. Je hoort over de verschijnselen van een ernstige ziekte en ineens weet je zeker: dat heb ik ook. Bij de meeste mensen blijft het bij zo'n angstig moment, waar je later weer om kunt lachen. Maar soms wordt die angst een obsessie (hypochondrie). Patiënten gaan dan telkens weer naar de huisarts, niet omdat ze echt klachten hebben, maar omdat ze bang zijn of zelfs zeker weten dat ze een bepaalde ziekte hebben. Ziektevrees is een angststoornis, vergelijkbaar met pleinvrees of een fobie. In de huisartsenpraktijk is het wel een extra lastige stoornis, want je moet natuurlijk wel blijven opletten. Ook de patiënt die zich van alles inbeeldt kan immers een ziekte onder de leden hebben.

Na deze les... heb jij de tools om een hypochondrie te herkennen en effectieve communicatiestrategieën toepassen om patiënten met ziektevrees adequaat te ondersteunen, terwijl je ook alert blijvt op mogelijke echte medische aandoeningen.

Wat doet de overgang, de ramadan of een depressie met diabetes?

Idealiter heeft de diabetespatiënt een zeer voorspelbaar en constant leven. In de dagelijkse praktijk echter verstoren allerlei sociale en fysieke gebeurtenissen deze regelmaat. Een verre reis, een (kortdurende) ziekte, vasten tijdens de ramadan, de overgang. Welke gevolgen heeft dit voor de diabetesmedicatie en welke adviezen kun je de patiënt hierover geven?

Na deze les... ben jij op de hoogte van de impact van verschillende levensgebeurtenissen en omstandigheden op diabetes en kun je passende adviezen geven voor het beheer van diabetesmedicatie in deze situaties.

Buikpijn: acuut of niet. Wat adviseer jij? 

Buikpijn komt veel voor en gaat meestal vanzelf over. We hebben dat allemaal wel eens meegemaakt. Maar er kan natuurlijk ook iets ernstigs aan de hand zijn: een blindedarmontsteking, een koliek door een galsteen of een niersteen, een dreigend aneurysma, een bloeding bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, een totale afsluiting van de darm (ileus). Hoe weet je nu welke patiënt snel hulp nodig heeft en wie je kunt adviseren om met een kruik of een beker warme melk rustig af te wachten tot het overgaat? Hoe zit dat bij jonge kinderen (hebben ze vaak buikpijn als ze naar school moeten?) en hoe ga je om met buikpijnklachten bij ouderen? De verschillende alarmsignalen zetten we in deze les voor je op een rij.

Na deze les... kun jij beter onderscheid maken tussen acute en niet-acute buikpijn, de verschillende alarmsignalen identificeren, en passende adviezen geven voor het managen van buikpijn bij verschillende patiëntengroepen, inclusief kinderen en ouderen.

Omgaan met weerstand; laat de situatie niet escaleren.

We gaan in op de weerstand die je soms voelt bij jezelf ("...oh nee, daar heb je 'm weer") en bij de ander ("...ik wil dat de dokter nu komt"). Een acteur laat zien hoe weerstand eruitziet en hoe je ermee om kunt gaan zonder in discussie te gaan of de situatie te laten escaleren.

Na deze les... herken jij de signalen van weerstand bij jezelf en anderen en weet je hier met behulp van slimme technieken op een kalme en effectieve manier mee om te gaan, zodat de situatie niet escaleert.